Obsesi C selepas B

Apa tu ek?hehehe. Saya suka melihat deretan CD yang baru lepas dilipat dan disusun dalam bakul. Tapi part CD berlonggok dalam bilik air tu yang den lomah, haha! Tapi takpa passion punya pasal semuanya sanggup ku tempuhi, hihi!
Jom lah cuci mata yer..
CD plain coolababy memang CD ‘belasahan’ dirumah. Dan 3 tahun usianya, memang tahan lasak betul. Turun temurun dari abang. Itu pun dah berkurang sebab ada 2-3 helai yang tak boleh pakai sebab plastic (waterproofnya) dah delaminated.

Grovia AI2 adalah CD yang baru saya beli bila dengan izzet. Saya suka sistem AI2 Grovia terutamanya bila keluar jenjalan. Saya perlu bawa 2keping Shell (CD) dan selebihnya saya cuma bawa soaker sahaja. Jimat ruang dalam beg berbanding kalau bawa CD poket.

Yang ini pun kegilaan terbaru. Cutting sangat trim untuk baby. IB ni jenis sized bukan onesize seperti kebanyakan poket. Kena beli mengikut saiz. Saya memang beli saiz L terus. Soakernya jenis trifold dari 100% organic cotton, sama juga macam grovia so penyerapannya sangat bagus berbanding insert Microfiber. Sesuai untuk baby yang heavy wetter. Cuma kekurangnya jenis ini, ianya lambat kering. Dan juga oleh kerana ke-trim-an yang melampau dan jika baby anda jenis bam-bam peha KFC ngam2 baby setahun je dah boleh masuk FSOT lah CD2 ni, hi hi bye bye!

Bila saya dengar ada CD besar yang bersaiz dari S hinggal XL (kalau standard S-L) terus saya beli satu sebab nak pakaikan pada azri untuk menggurangkan penggunaan DDnya. Tapi tetap tak muat juga sebab saiz maksimum utk XL itu adalah sehingga 18kg. Hmm patutlah, azri sekarang dah 21kg.

Azri dah stop berCD (bukan sebab potty train) sejak dari 2tahun lebih bila semua CD2nya dah tak muat dipakai lagi. Saya masih belum berjaya 100% untuk pottry train azri lagi.


Bila orang nampak saya menggunakan lampin kain, benda pertama yang orang akan kata ‘rajinnya ko basuh CD yer, aku tak berapa ‘nak rajin’ lah’. Bagi saya benda ini subjektif dan yang paling penting ianya datang dari minat yang mendalam (macam susu ibu jugalah, hihi).

Saya suka tengok deretan lampin kain yang bercorak2 dan comel2 berbanding dengan warna DD yang boring, huhu! Jadi sebab minat, setakat nak membasuh tu memang tak jadi masalah bagi saya. Bukannya kena basuh tangan, pak WM kan ado!🙂

Kalau saya, kerja-kerja membasuh CD tu saya buat 2kali sehari, kalau malas sampai 3 hari pun ada. CD2 yang dah guna saya masukkan je dalam baldi tu sampai penuh lebih kurang 2 hari juga lah. Kalau yang terkena poo-poo saya buang poo-poo dan basuh kesan2 tu sebelum campak dalam baldi. Bila tiba hari pembasuhan saya keluarkan semua masukkan dalam besen mandi untuk bilas dan perah kesan kencing dulu.


Lepas dah 1-2 kai perah, terus je masuk dalam mesin basuh. Untuk menjaga ketahanan CD2 itu dari rosak akibat dari putaran mesin basuh dan sebagainya, masukkan lah kedalam laundry net. Cuma insert/soakernya sahaja je tak payah masuk dalam net tu, biarkan ia lepas bebas dalam mesin basuh, bersih skit, hehe!

Sekian lah entri penutup untuk bulan Feb dan sebelum koleksi yang baru menyusul lagi, hihi!


5 thoughts on “Obsesi C selepas B

  1. Ely Hasrul says:

    hamboi azri 21kg! dia sebaya sami ke muda setahun ek? sami tetap 14- 14.5kg hihihi

  2. Hayatie says:

    ely: sebaya..tapi sami tua bulan dari azri..azri bulan 10 tahun 2008

  3. Bonda Adam says:

    Respect abisla kt mama izzet..hehet

  4. Bonda Adam says:

    Anak sy adam pun bukan 10 2008..belum berjaya potty train juga tp berat 16 kg aje…

  5. hihi..me to.. obsess sungguh dengan CD selepas BF

Leave a Reply

