Kek Kukus Chocolate Moist

Aktiviti dihari sabtu. Masa untuk mencuba resepi kek kukus cokelat Moist yang dishare oleh kawan di Facebook. Dari website ini. Kebetulan encik suami pulang ke rumah minggu ini kan. Bahan-bahannya pun dah tersedia ada di rumah.
Bahan-bahanya:
3/4 Butter (1 bar=250g)
1 cawan gula kastor
1/2 tin susu krimer sejat
2 biji telur (dipukul perlahan)
1 cawan tepung
1/2 cawan serbuk koko
1/2 sudu Baking Powder
1/2 sudu Baking Soda
1/2 sudu esen vanila
Cara membuat:
1. Campurkan bahan-bahan (Gula, susu krimer, esen vanilla & butter) didalam periuk dan cairkan diatas api yang perlahan.
2. Campurkan telur yang telah dipukul tadi dan kacau hingga sebati.
3. Ayak tepung, serbuk koko, baking powder dan baking soda dalam satu bekas yang besar kemudian masukkan adunan bersama telur telur dan kacau hingga sebati.
Cara membuat Chocolate Topping:
1/2 tin susu pekat manis
1/2 sudu esen vanilla
1/4 minyak jagung
1/6 cawan serbuk koko (diayak)
Sedikit garam
Kemudian bermula kerja-kerja mengadun bahan-bahan tersebut mengikut arahan. Fuh-fuh! Berpeluh-peluh didapur mengalahkan Masterchef, hehe! Saya sebenarnya kurang minat skit hal ehwal masak memasak ni berbanding menjahit, suka makan jer!

4. Masukkan adunan tadi kedalam bekas kukus yang telah dipanaskan dan kukus selama 45 minit. Oops jangan lupa tutup longgar permukaan kek tadi dengan aluminium foil untuk mengelakkan wap air dari jatuh ke permukaan kek barangkali. Saya takda aluminium foil jadi saya gunakan napkin tak pakai dan tutup kat penutup kukus begitu.🙂

Bila dah cukup masak keluarkan dan dijirus dengan Chocolate topping yang telah disiapkan sebelum ini.

Jeng-jeng-jeng! Menjadi jugak percubaan pertama saya, hihi! Terus dihidangkan panas-panas bersama air teh o panas untuk hidangan dipetang hari, jemput makan!🙂

4 thoughts on “Kek Kukus Chocolate Moist

  1. Ely Hasrul says:

    huishhhh percubaan pertama? wahhh sedapnyeeee

  2. Hayatie says:

    Ely: huish juga, belum rase dah boleh tahu sedap eh!.kih kih

  3. uissh sedapnyeeee…. kecur rase.. (╯︵╰)

  4. eT says:

    macam sedap tu…lapo nih…huhu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: