Servis kurier & sikap peniaga ‘Online’

Entri kali ada sedikit berbaur emosi atau lebih kepada luahan hati juga lah lebih kurang. Setiap orang pasti tidak terlepas dari membuat pembelian secara online, begitu juga lah dengan saya. Saya mula terjebak membeli-belah secara online ini semenjak saya mula berkecimpung dengan komuniti ibu-ibu yang menyusu, hihi!

Secara amnya, setiap kali kita membayar kos penghantaran terutamanya yang melibatkan jenis kurier apa yang kita mahu sebenarnya? Rata-rata pasti mahu barang itu disampai pada keesokan harinya atau paling lewat pun 2 hari juga atau senang kata secepat mungkin lah. (Ini jika tidak terikat dengan T&C penghantaran yang ditetapkan oleh peniaga itu).
Jika tempoh penghantaranya memakan masa hampir satu minggu lebih baik dibayar untuk menggunakan pos bedaftar yang biasa sahaja. Masuk kali ini sudah dua kali juga saya terkena dengan servis kurier ni kurang efisyen ni. Kedua-duanya dengan kurier swasta selain daripada poslaju.
Yang pertama dulu dengan $kynet, hampir seminggu barang saya sampai sama seperti menggunakan pos berdaftar yang biasa sahaja. Bila ditanya dan dicakap begitu kepada peniaga, tanpa tiada kata maaf pun sebaliknya dibalas dengan kata-kata yang dia boleh pulangkan semula duit pembayaran itu jika saya tidak berpuas hati. Dan dia menambah lagi dengan kata-kata seolah-olah hasil pendapatannya dari pekerjaan tetapnya lebih lumayan berbanding bisnes onlinenya ini. Dah lah memang parcel itu dihantar ke ofis kurier itu selepas 2 hari saya membuat bayaran. So the delay is also caused from the seller itself.
See?This is why i’m so frustrated with this kind of attitude. It is not about how much or how high your position is in your real career hatta menteri pun (who bother?) if you have choose to run a small biz as your 2nd income generation, please do it with full of respect not with such an arrogant like as if our money is not worth a penny to them.
Yang kedua, saya terkena dengan kurier jenis Kangar00 pula. This time around, full payment has been made. Tapi the problem comes from the courier services. It takes about 3 days to deliver the parcel when it has been sent to their office. Budak cuti lah, pastu dah keluar la barang tinggal bla bla bla. Total day of waiting the item is almost a week.
Dalam pada masa masa yang saya sms juga si peniaga dengan luahan yang sama. Tapi this times the seller was so HUMBLE. First thing that comes out from the mouth is SORRY. Dan through out the conversation (by sms) memang this seller tak lepas-lepas untuk cakap maaf-maaf dan maaf. So hati pun sejuk la juga kan.
Selepas ini saya memang serik dah nak beli online dengan peniaga yang menggunakan kurier swasta. Selepas ini, sebelum membeli perkara pertama yang akan saya tanya adalah jenis kurier mereka dahulu and if its not, i’ll request whether can it be delivered by P0slaju only, then only i will proceed with the shop. Setakat ini, perkhidmatan P0slaju juga lah yang masih tidak menghampakan. Walau P0slaju bukanlah 100% terbaik pun tapi memang servisnya sangat efisyen dari segi penghantarannya.
Okay, enough said. I’m not pointing to all online sellers out there. There are many of you who gives excellent after sales services with a very excellent interpersonal skill seller-buyer’ comunnication. Thumbs up and kudos to you all.🙂 I’m just shared those attitude of seller which i had came across during my online purchase experience. (^_^)

2 thoughts on “Servis kurier & sikap peniaga ‘Online’

  1. Ely Hasrul says:

    aku mmg xpaham part dh la brg lambat, patu xmintak maap siap nk salahkan kite plak. kalu aku jadik ko tulis aje sapa tuh biar paham bahasa sket. bukan nk dengki bisnes dia tp sila la belajar customer service sket.. nyiampah (eh aku plak overst) hahaha

  2. Hayatie says:

    Ely: Itu lah sikap manusia sekelip mata boleh berubah, mula2 dulu humble bila dah lama skit mulai nampak belang, huhu! Mudah-mudahan kita semua dijauhkan dari sikap sebegini, Amin!

Leave a Reply

