Penyusuan kali kedua

Saya telah merasmikan bantal menyusu buatan sendiri, hihi! Sudah beberapa hari baru saya teringat yang saya ada buat bantal menyusu ni. Walaupun cuttingnya agak kecil sedikit dengan saiz pinggang saya, sebab saya terus ikut bulat2 template nursing pillow yang saya ambil dari internet.
Boleh tahan juga la menyusu guna bantal gini. Tak lenguh tangan nak ampuh baby kan. Sudah masuk 7 hari saya menyusukan baby sepenuhnya. Alhamdulillah, saya lakukan apa yang saya tidak buat semasa azri dahulu.

Akhirnya saya dapat praktikkan apa yang saya pelajari sebelum ini. Saya yang selama ini hanya dapat memberikan tunjuk ajar dalam penyusuan kepada ibu-ibu baru berdasarkan teori sahaja. Alhamdulillah, berbekal fokus, yakin dan sabar, saya menempuh penyusuan kali kedua ini dengan lebih berjaya berbanding yang pertama.

Teringat semula ketika waktu azri dahulu, di kala ini telah pun diperkenalkan dengan botol terlalu awal sehingga menolak untuk direct feeding semahu-mahunya. Yang akhirnya menjadi saya seorang pemerah tegar yang hanya dapat memerah susu ibu sahaja.

Banyak lagi kalau diikutkan saya nak berkongsi cerita ni, semasa proses bersalin, proses ‘skin-to-skin’ sejurus selepas kelahiran, 24 jam yang pertama. Takpa, to be continue selow-selow, hihi!

11 thoughts on “Penyusuan kali kedua

  1. Ely Hasrul says:

    congrats Tha!! dpt gak ko prektikkan!! Alhamdulillah baby dpt susu direct!!

  2. zhafris says:

    tahniah…second baby yg comel!

  3. wahhh..tetiba teringat memori lama gak..xpe belajar dr kesilapan kan xsabar nk tgk ibu n little ahmad kat sgm sambil ngempeng heheh..

  4. Fid says:

    tahniah Puan Hayatie!

  5. Fid says:

    btw…tagline blog nak kena tukarkah???kakakkakakakakk

  6. zatie_izzati says:

    Tahniah yati… hepi direct BF!

  7. Hayatie says:

    Ely & Zhafris: Alhamdulillah, thanks! :)Cik puan nurul: harus teringat memori lama,huhu! Klu tidak masakan boleh belajar ye dak, kih kih!..Fid: TQ! Tagline tetapp mentenn! Double meaning tuh! hehe!zatie: thanks!🙂

  8. fiza says:

    Alhamdulillah…dpt gak direct feeding (^_^)

  9. izzahazfar says:

    kak yatie🙂 – teringat pula cerita zah masa kali pertama menyusukan irdina – alhamdulillah…berjaya..seronok jugak bila tengok akak berjaya…kita boleh kan kak…banyak mitos penyusuan yang kita dapat atasi asalkan ada ilmu :)btw – semoga penyusuan kita kali ini dipermudahkan..

  10. wafimamakidz says:

    tahniah dari wafimamakidz kepada yatie kerana kehadiran cahayamata yang kedua….

  11. Hayatie says:

    Fiza: thanks! :)zah: dan juga keyakinan! :)wafimamakidz: terima kasih🙂

Leave a Reply

