Berjaya!….

Lama saya cari ilham macam-mana nak begakan ‘mogok’ mesin saya nih yang tak mahu jahit atas kain PUL (belah yang laminet), maklumlah mesin dah masuk era warga emas dah nih!. Kemudian dapat pula lontaran idea dari blog reader saya yang memberi cadangan seperti ini:


diLa said…:

salam yatie…alas ngn kain lain aa, ala2 cm bt lining gitu, tp sekadar alas kt tmpt nk jahit je la..sbb mesin tu kalo atas kain biase ok kn? ptg je kain kecik tp pnjg, sekadar nk alas tp tmpt jahit je, err phm ke heheheh..ayt tunggang terbalik😛 …try le😀

Bagus juga bila berkongsi diblog ini yer. Walaupun kadang-kadang rasa ‘ish aku ni skit-skit asyik cerita pasal kain, jahit, mesin, bla-bla, syiok sendiri kaa apa, kui kui!’. Terima kasih banyak-banyak buat diLa diatas idea yang diberikan itu🙂
Saya pun cuba lah potong kain cotton dan diletakkan diatas kain PUL yang saya nak jahit tu. Saya gunakan kain cotton memandangkan saya tiada kain yang lebih nipis yang ada cuma cotton sahaja dan hasilnya jahitan lancar dan seperti biasa, yesss!

Pastu encik suami pula bagi idea lagi, apa kata guna kertas minyak je pula. Takdalah tebal sangat. Nanti lepas jahit boleh koyakkan. Saya pun cuba. Hasilnya, berkesan juga, cuma saya malas pula nak buat kerja dua kali nak koyakkan kertas lepas jahit.

Akhirnya saya decide nak guna kain interfacing atau kain gam je. Sebab kain tu yang paling nipis sekali. Okeh selesai satu masalah. Masa untuk menjahit semula….. Terima kasih kembali kepada diLa🙂

One thought on “Berjaya!….

  1. diLa says:

    hoyeah!!! berjaya!! alhmdulillah..psni bole mntk yatie tlg jahit lampin PUL ekk, ngeh33!! aiseh, malu acik enterprem…:P

Leave a Reply

