Cicak Mahal

Sekarang orang heboh nak cari cicak tekek ni. Kalian tahu tak seekor cicak tekek ini boleh mencecah sehingga puluhan ribu ringgit. Mula-mula saya tahu dari encik suami di BP, katanya orang kat sana sibuk-sibuk masuk hutan nak cari cicak tekek ni sebab harga permintaan yang tinggi.

Saya macam tak percaya, saya pun search lah pasal cicak ini. Ohh, memang betul, sedang hangat diperkatakan rupanya. Bahagian-bahagian organ cicak ini dikatakan dapat mengubati virus HIV dan bermacam-macam penyakit yang lain. Kalian search lah ‘tokek’ atau ‘tekek kalau nak tahu apa sebabnya orang dok cari cicak ini. Atau dalam bahasa saintifiknya dipanggil Tokay Gecko.

Apa yang saya jumpa mengenai harga pasaran cicak ini di blog ini, harga seekor cicak ini adalah seperti berikut:

The typical current prices for Tokay geckos are as follows:

300 grams – 399 grams = RM25,000 – RM35,000
400 grams – 499 grams = RM80,000 – RM120,000
500 grams – 599 grams = RM200,000 – RM400,000
600 grams – 799 grams = RM500,000 – RM700,000
800 grams – 999 grams = RM800,000 – RM980,000
Above 1000 grams approximately RM1 million.

Gila, dah macam nak beli rumah pun ada. Dalam tuh ada juga yang boleh buat lawak pasal cicak tekek ini. Lawak plak lagu cicak tekek ini. Jom layann! hihi!

One thought on “Cicak Mahal

  1. eee…geli r kak..hmm meremang remang segala bulu ei tgk cicak nih..eeee…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: