15 tahun usianya

Inilah antara barang kesayangan saya. Lama betul usianya. Alhamdulillah, masih lagi berjasa dengan saya. Itu yang buat saya tak mahu ganti dengan yang baru. Agaknya barang ni kalau kita sayang, jangka-hayatnya pun panjang le kot, huhu! Macam kereta, kalau kita rasa cam nak ganti baru kaa, dan-dan tu rosak tu rosak ni, bateri kong, tayar pecah etc, hihi!

Ni canvas covernya. Dah buruk pun kena makan hari! Kalau sekarang dah takda lagi penutup macam ini. Masa saya beli mesin jahit tepi Singer dulu pun dapat penutup plastik (clear) yang nipis tu. Memang rasa lama-lama koyak juga.
Ini lah rupanya mesin jahit kesayangan saya. Di beli pada tahun 1996, masa tu saya tingkatan 3. Ingat lagi masa tu saya tengah sibuk-sibuk dengan projek kemahiran hidup nak buat alas periuk lah, sarung kotak bagai. Sebelum beli mesin ini, ada sebijik mesin Singer yang lama, kena guna kaki tu. Kena pusing roda kat sebelahnya pastu goyang guna kaki. Seksa betul, dah la berat!huhu! Dah lah masa tu baru-baru belajar nak pegang mesin. Dengan nak pegang kain taknak kasi senget, dengan nak pusing roda kat sebelah kasi jalan, pastu sambil tekan dengan kaki kat bawah. Memang mencabar betul!

Kemudian arwah abah & mak saya pergi beli trade-in mesin tu dan beli mesin Singer yang ini. Semata-mata nak senangkan saya siapkan projek Kemahiran Hidup tu. Tak silap saya, ini diantara keluaran terawal mesin Singer jenis portable. Harga pun masa tu tak salah dalam lingkungan RM600-700 juga. Dianggap mahal lah masa tu, lagipun kami ni bukan keluarga yang senang. Rasanya arwah abah buat ansuran juga kot bayar mesin ini.

Lepas tu mesin ni terbengkalai lama juga bila saya dah mula start belajar kan. Dan masa tu zaman tak eksaited nak menjahit pun, alam remaja lah katakan, huhu! Saya mula-mula pegang semula mesin ni masa time dekat-dekat nak kahwin. Masa tu saya sibuk buat alas dulang, hantaran, dan jahit langsir untuk hari perkahwinan saya.

Abaikan pengantin itu yer, hihi! Nak tunjuk langsir jahitan sendiri jer. Simple je, masa tu tak reti nak buat ala-ala scallop2 bagai sekarang. Saya deco sendiri bilik pengantin saya, nak save budget la katakan..Pastu, saya buat juga alas dulang dan gubah hantaran sendiri. Ohh, masa tu memang koman sungguh hasil keras tangan saya. Itu aje yang termampu dibuat.

Dan sejak itu lah datang kembali hobi menjahit apabila secara rasminya saya bergelar surirumah sepenuh masa, hihi! Nasib baik mesin tu masih lagi ok, walaupun dah terperap lama tak pernah pakai lepas saya habis sekolah, huhu! Sekarang ni, saya cuma hantarnya servis je.

2 thoughts on “15 tahun usianya

  1. Ely Hasrul says:

    hoiii cunnye pengantinnn!!! lain sungguh Tha! hahahah… aku xreti menjahit.. mmg tak berbakat langsung..haiii i wishh

  2. Hayatie says:

    Ely: tu zaman tengah vogeh daahh vaass! hihi!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: