Penyusuan Susu Ibu atau Penyusuan Ibu?

Setiap kali saya nak menulis perkataan ‘penyusuan ibu/susu ibu’, setiap itu lah saya berkira-kira sama ada hendak menggunakan yang mana satu. Jika dahulu kita semua sedia maklum dan sering mengguna pakai perkata penyusuan susu ibu. Kini penggunaan perkataan penyusuan ibu juga sering digunakan dan dianggap lebih tepat berbanding pengunaan ayat ‘penyusuan susu ibu’.

Jadi yang mana satu yang lebih tepat? Atau adakah kedua-duanya boleh diterima pakai dalam konteks penulisan bahasa melayu. Untuk mendapat lebih kepastian, saya telah majukan persoalan ini ke Pusat Khidmat Nasihat DBP untuk mendapat jawapan. Masih lagi menunggu jawapan dari pihak mereka.

3 thoughts on “Penyusuan Susu Ibu atau Penyusuan Ibu?

  1. noraherni says:

    Breastfeeding membawa maksud 'penyusuan ibu' iaitu 'menyusukan bayi dengan susu ibu'🙂

  2. Hayatie says:

    Terima kasih herni diatas perkongsian tersebut🙂

  3. Cik Yut says:

    Terima kasih kerana membawa isu ini sbbnya aku pun keliru. Tapi ku masih guna 'penyusuan susu ibu)Cik Herni, adakah salah atau tidak kena sekiranya ia digunakan? Saya masih tidak mengerti!

Leave a Reply

