Books: Breastfeeding Sucks

Dah meroyan membeli buku di BBW, kena lah paksa diri membaca pula. Sudah tentu pula, buku-buku mengenai breastfeeding yang menjadi keutamaan. Series, olahan ayat oleh penulis buku ini memang lawak. Dan yang bestnya, setiap kali baca muka demi muka, kita akan seolah-olah terasa ‘ahah ek, lebih kurang macam perasaan/situasi aku dulu”. Buku setebal 200 muka surat ini, saya ambil masa lebih kurang seminggu juga nak habis, huhu!

Sebahagian yang frasa yang mencuit hati dalam buku ini,

(“Nursing” your wounds):

“I don’t know how other mammals do it. They pop out their young without the help of epidurals or ice chips, and then they take to nursing without a care in the world. Their faces don’t grimace. Their nipples don’t crack. And I’ve never seen any other mammal in the entire animal kingdom wear a nipple shield to draw out an inverted teat. But the human mammal is like no other. In fact, we seem to have nothing but problems when it comes to nursing our young”.

(Helping Hand):

” It was only a few generations ago that women didn’ t have problems juggling both work and baby. That’s because for the most part, women didn’t worked… Men went out in the workforce and earned the daily bread while women stayed home and turned that bread into tasty-sandwiches.

I don’t know how it happened. How, even after a woman entered the workforce, we’re still expected to do most all of the household chores. Somehow men feel entitled to sit on their asses all weekend watching an endless array of sports while women run around doing the cooking, cleaning, and errands and changing poopy diapers. Maybe its just engrained in the male DNA, along with a bad sense of direction and an inability to remember where they left their wallets. Whatever it is, it’s a mystery that’s worth solving”

Keseluruhannya, isi kandungannya oklah. Cuma tidak berapa sesuai untuk dijadikan sebagai sumber rujukan untuk penyusuan. Hanya untuk pembacaan yang santai sahaja untuk menyerikan hari anda dan juga untuk memberikan perasaan bahawa ada juga orang lain diluar sana yang melalui dan memahami apa yang anda lalui selama ini. Siapa yang nak pinjam boleh lah roger-roger acik yer!🙂

Pastu baru nak mula baca buku ini pula. Kebetulan masa selongkar buku di BBW, terjumpa pula tajuk ini oleh penulis yang sama. Tinggal satu sahaja. Harga buku-buku ini kalau saya lihat di Amazon adalah lebih kurang USD20 semuanya. Saya beli dengan harga RM13 sahaja. Memang berbaloi!🙂


2 thoughts on “Books: Breastfeeding Sucks

  1. tha daku gik last day tuh semua buku rega rm5.yg budak2 ade yg rm2,rm3..tp hok kulit keras dah xde yg mcm azri tuh.buku craft pon xbyk tinggal..tp org still ramai la..buku2 lain byk je.ku beli 3 ketul je weh buku sbb byk xde yg ku mahukan huhu..buku jahit satu,buku tuk ank 2 semua rm10 huhu..gerammm je yg tinggal dh xbape bes

  2. amirah says:

    bestnya..kalo la dekat memang dah pegi dah aritu…tp "Berastfeeding Sucks" ni mcm luahan perasaan pulak..hehee

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: