Saya telah EP selama 23 bulan!

Takda cerita lain kan! Sebenarnya saya mulai rindu serba sedikit pula saat-saat memerah dahulu. Walaupun lebih banyak kelegaan berbanding perasaan rindu itu. Sudah hampir 2 bulan pam, corong2 berserta botol tersimpan rapi didalam bekas. Tiada lagi jadual waktu ala-ala komando! Kilang susu sudah tidak lagi beroperasi sejak kehamilan kedua ini. Namun Saya bangga kerana berjaya memerah sahaja sehingga hampir 2 tahun. Walaupun tidak dapat menyusukan secara terus. Kekecewaan yang saya tebus dengan kembali bangkit untuk memerah kerana tidak mahu menidakkan hak yang sepatutnya azri dapat.

Saya bangkit memerah dan mencoretkan segala kisah-kisah EP saya selama itu, walaupun terpaksa menghadapi pelbagai pandangan sama ada yang positif mahu negatif. Walaupun saya tahu impak daripada penulisan mengenai EP saya secara tidak langsung boleh menyebabkan penyusuan susu ibu itu hanya menjadi tidak lebih dari pemberian susu ibu sahaja sedangkan ianya sepatutnya memberikan impak yang lebih kepada proses pembesaran bayi itu sendiri. Dan itu saya amat akui. Malah dalam sesi kaunseling yang saya beri pun, saya amat menekan kan betapa pentingnya penyusuan diantara ibu dan anak itu sendiri walaupun saya masih lagi tidak berpeluang untuk merasakannya sendiri.

Namun bukanlah niat saya untuk membawa satu trend yang lain didalam penyusuan. Saya hanya lakukan apa yang perlu saya lakukan untuk memboleh kan saya terus memberikan anak saya khasiat susu ibu itu sendiri daripada tidak berjaya langsung! Dan saya amat bangga dengan pencapaian itu. Kerana ianya satu pengalaman yang amat berharga buat saya.

Koleksi stok EBM sewaktu aktif memerah dulu.

Saya tidak pernah mengimpikan bahawa saya mampu menghasilkan susu sebanyak ini sewaktu mula-mula memerah dulu. Namun jika kita sudah tekad dan fokus kearah itu, tiada apa yang mustahil.

Keinginan untuk merasai kembali perasaan menyusukan bayi sentiasa sentiasa berkobar-kobar kerana setelah pelbagai ilmu yang telah ditimba, dikutip, dibaca &dipelajari mudah-mudahan dapat dipraktikkan untuk kelahiran kali ini. Insyallah saya lebih bersedia, membuat apa yang saya tidak buat dulu semasa diawal-awal kelahiran azri.

Peace no war!🙂

5 thoughts on “Saya telah EP selama 23 bulan!

  1. tahniah..muge2 pasnih dapat merasa bibir sikecil melekap plak kan..perasaan cmne rsnye digigit bile sikenit dh tumbuh gigi..insyaallah..xsabar nk tengok huhu pasnih xdela duk ngepam je kan tp ngempeng plak huhu

  2. ayu says:

    tahniah yatie…bangga dapat kenal yatie ^_^

  3. tabik beb….bukan senang nak harungi dunia xpresing sepenuhnya mcm awaknie.kagum gitu..kalau anak dah besar hopefully dorg kagum gila ngan ibu dorang..tahniah sampai ketahapnie..dh dkt 2thun yea..

  4. batik mommy says:

    tahniah..mmg kagum ngan hayati..walaupun saya tak kenal tapi saya suka baca your blog ni..anak first saya dulu gitu gak reject breast sebab silap saya awal2 dulu..tapi saya tak setabah yati..saya campur formula lepas dia reject..huhu…anak kedua mmg fully breastfeed sampai skang alhamdulillah..saya belaja dr kesilapan..hopefully second baby yati pun nanti boleh direct bf..

Leave a Reply

