EBM @ 1 year 7 m.o

Dah lama saya tak cerita pasal EBM saya kan. Apelah khabar makcik ni agaknya. Mengepam lagi kah dia, banyak lagi kah outputnya, berapa kerap dia mengepam pula sekarang dan macam-macam lah tekaan saya pada anggapan orang. Owh saya masih lagi memerah (walaupun kadang-kadang tidak segigih dolu-dolu, huhu). Saya sudah mula take-for-granted hal ehwal pemerahan saya. Dari minimum 8 kali, saya mulai turun ke 7-8 kali sehari. Kemudian lagi teruk sejak kebelakangan ini 6-7 kali sahaja sehari. Dan output saya pun mulai bersama-sama turun.

Kini hasil perahan cuma disekitar 20oz sahaja sehari. Kesibukan adakalanya betul-betul memaksa saya mengabaikan sedikit masa pemerahan saya. Tetapi saya puas setelah hampir setahun ‘terperap’ memerah dengan penuh disiplin, dedikasi itu telah memberi hasil sehingga sekarang.

Perahan diwaktu pagi, dikala 1 tahun 7 bulan. Graf output terkini saya adalah seperti ini sekarang 3.5-3.5-2-3-3-3. Wah asyik 3-3 je, mana pergi 4-5, haha! Takpalah, berapa pun saya tetap gumbira kerana saya berjaya meneruskannya hingga ke 1 tahun 7 bulan.

Mengimbau kenangan. Perahan diwaktu yang sama, semasa azri berumur 4 bulan, huhu! ‘The Good Old Days’ ^_^

Ini sahaja frozen yang masih berbaki. Ice pack lagi banyak dari stok skang, hihi! Saya akan terus memerah hingga ke titisan terakhir (ayat macam nak menuju ke medan perang je, ahaks!). Keep on pumpin’!🙂

14 thoughts on “EBM @ 1 year 7 m.o

  1. Afne says:

    afne bangga dgn yatie msh gigih mengepam utk anak bujang & capai 1 thn 7 bln. afne harap afne dpt cecah tahap tu.

  2. Afne says:

    afne bangga dgn yatie msh gigih mengepam utk anak bujang & capai 1 thn 7 bln. afne harap afne dpt cecah tahap tu.

  3. keep up ur gud work..insyaAllah niat murni yatie akan berhasil..go BF!

  4. Ely Hasrul says:

    ko tetap hebat di hati ku..😛

  5. ayu says:

    teruskan usaha ye yatie..memang kagum ngan semangat yatie…

  6. az says:

    lagi 5 bulan Azri 2 tahun. sekejap je rasa kan. apepun, tahniah kat yatie..berjaya sampai hingga ke tahap ini.

  7. diLa says:

    byk nye susu itew!! jeles jeles!! ciayok33!!p/s: kucing yg nanah dlm sendi hrtu pekabo? dah sihat kah ia?

  8. MOMMY NADIA says:

    caiyok!my lil boy pun dah 17months..tp makin dekat nk 2yrs..makin suka dia hang kt my b**b..maybe kena teruskan after 2yrs..tp mcm nak hilang rs penat bila dia asyik all night nak hang??

  9. Admin says:

    hi anak saya plak dah setahun 6 bulan still breastfeed tapi secara direct, botol susu dah takmo, anyway mcm hayati juga still happy dan gumbira hehe

  10. izzahazfar says:

    kak yatie…i miss my pumping session…nothing tosay…saya sedih!

  11. eT says:

    hehe…saya anak baru 1thn3bulan..susu dah xmeriah,,

  12. Hayatie says:

    afne: terima kasih…yakin boleh! ;)rose: Tengkiu..isnyallah!Ely: muahh-muah!ayu: terima kasih yer!az: ye..pejam celik sekejap je dah nak 2 tahun kandila: tu gambar ebm masa zaman kegemilangan..huhu, aha kucin tu dah smakin sihat..tak apdet plak ceghitenya..ekemommy_nadia: betul tu, hilang segala penat lelah selama ini kan..heheadmin: ye..ape yg penting harus positif..insyallah!zah: takpa, mulakan yang baru nanti yer..all the best!eT: stay postitif..tingkat kekerapan mengosongkan breast..insyallah!..

  13. m@Ri@ says:

    byk jugak tu lagi kak yati..maria ni skrg aqil br 5 bulan kalau pam dpt byk tu gak..sikitkan..takpe..yg penting teruskan pam..:D

  14. Hayatie says:

    m@Ri@: yup maria, jgn putus asa, lipatgandakan usaha🙂

Leave a Reply

