Multigrain Fresh Milk

Oh, aku memang peminat susu, apa2 susu kecuali susu pekat manis dan susu tepung..hehe! Tiap-tiap hari aku minum susu, selang-seli minum Anmum Lacta. Owh, kalau cerita pasal susu tepung, aku memang tak suka susu tepung. Semuanya rasa lemak semacam, takda satu pun aku berkenan! Yang agak-agak kena dengan selera cuma Anmum Lacta, sebab rasa dia macam tak berlemak-manis semacam sangat.

Perlu ker ibu menyusu minum susu untuk ibu menyusu tu? Kalau ikut dari fitrah, memang tak perlu semua itu, cukup hanya pengambilan makanan yang seimbang dan berkhasiat. Kalau dari segi pemasaran, ianya seakan kemestian dan cukup penting. Begitu juga susu untuk ibu mengandung. Terelkan syarikat2 susu tepung ini menanamkan kesan dalam pemikiran kita..termasuklah aku..ngeh!

Napa aku minum susu tu, maybe aku rasa takda rugi pun kot kalau aku minum, selain daripada aku dapat kalsium yang cukup (hofepully bila aku tua nanti, aku takdalah kena osteoporosi, hehe) kot-kot la nutrient yang ada dalam susu tu boleh terserap kedalam susu aku dan kot-kot lah lebih berkualiti la susu yang dihasilkan *wink* (apesal acik banyak kata kot-kot ni, eheh!) Jangan tak tahu, masa preggy, aku kira-kira habis juga 7 tin total ku telan, rasanya..hmm..hampess! Demi permintaan en. husby, ku turutkan jua..huhu!

Berbalik pada cerita susu segar tadi, aku beli sebab dia tulis ada 12 jenis bijiran dalam tu. Huyoo, cam best bunyinya dan rasa cam ‘wah, macam berkhasiat je ni, kikiki!. Serupa cam cerita susu dulu la ni, haha!

Dua belas jenis campuran bijirin tu termasuk lah barli, beras merah, jagung, beras, kacang soya, gandum, beras pulut, kacang soya hitam, beras hitam, Job’s Tears barley, millet and indian millet. Rasanya? hmmm…tak berapa sedap, mungkin banyak sangat campuran tu buat dia rasa cam off sedikit. Tapi acik suko aje, sebab ianya susu! yummy…. Ada berani?

__________________________

“..An inadequate supply of calcium over a lifetime contributes to the development of osteoporosis. Many published studies show that low calcium intake appears to be associated with low bone mass, rapid bone loss, and high fracture rates. National nutrition surveys show that many people consume less than half the amount of calcium recommended to build and maintain healthy bones. Food sources of calcium include low-fat dairy products, such as milk, yogurt, cheese, and ice cream; dark green, leafy vegetables, such as broccoli, collard greens, bok choy, and spinach; sardines and salmon with bones; tofu; almonds; and foods fortified with calcium, such as orange juice, cereals, and breads. Depending upon how much calcium you get each day from food, you may need to take a calcium supplement..”


<!–

–>

Recommended Calcium Intakes
Recommended Calcium Intakes (mg/day)
National Academy of Sciences (1997)
Age mg/day
Birth to 6 months 210
6 months to 1 year 270
1 to 3 years 500
4 to 8 years 800
9to 13 years 1,300
14 to 18 years 1,300
19 to 30 years 1,000
31 to 50 years 1,000
51 to 70 years 1,200
70 years and older 1,200
Pregnant or lactating
14 to 18 years 1,300
19 to 50 years 1,000


[Sumber : National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Disease]

3 thoughts on “Multigrain Fresh Milk

  1. izzahazfar says:

    dah lama tak minum susu…nampak entry akak teringat susu kat umah…hehehhe

  2. az says:

    saya memang tak blh telan susu tepung. kalau susu coklat/stawbery ke, laju je la. nak tanya la yatie, perlu ke ibu2 yg fully BF ni ambik supplement tambahan? sy ni, x ambik ape2 pun. cuma mkn macam biasa, lebihkan air kosong. itu je la.

  3. Hayatie says:

    zah: kaki minum susu juga ker.hehe!az: tak perlu sebenarnya asalkan kita makan makanan seimbang dan ikut waktu, dan makanan yg diamil itu cukup khasiatnya..namun disebabkan tuntutan masa & kerja yang tak menentu..atau jika badan-badan yang tidak menampung keperluan dengan menyusukan anak lagi..boleh juga jika nak mengambil supplement tambahan, supaya kita tidak mudah letih. Jika kita letih, kita akan stress, dan effek pengeluaran susu juga..😉

Leave a Reply

