Milk Supplements

Sesi mari membaca. Sambil2 saya surf info mengenai fresh milk (whole cow’s milk, dairy milks etc) sebagai complimentary to breastmilk setelah bayi berusia setahun. Saya bukannya membincangkan mengenai infant formulas yer kalians. Saya just menterjemahkan apa yang saya baca ni mengikut pemahaman takat sekolah pondok acik ni yer! Mengikut apa yang tertulis didalam artikel2 mengenai dairy milk atau fresh milk (Cow, goat dan lain-lain lagi) adalah tidak disaran sehingga bayi berumur 6 bulan, hanya breast milk atau formula sahaja yang dicadangkan. Pengenalan kepada dairy product (seperti yogurt, cheese) ini haruslah setelah bayi berusia 6 bulan. Itu pun jika bayi tiada masalah alergi pada susu lembu.

Pengenalan fresh milk setelah bayi berusia lebih setahun adalah tidak menjadi masalah asalkan anak itu tidak mengalami masalah alergi dan sebagainya. Tetapi walaubagaimana pun, susu ibu juga adalah yang terbaik, kerana susu ibu mempunyai kandungan lemak yang tinggi berbanding dengan susu lain.

“..Many nursing moms are told that they must introduce cow‘s milk at a year. Your nursing toddler is already getting the best milk he can get – mother’s milk! Breastmilk has a higher fat content than whole cow’s milk (needed for baby’s brain growth), and all the nutrients of human milk are significantly more bioavailable than those of cow’s milk..”

Jadi adalah lebih baik jika kita berusaha untuk memastikan production susu kita sentiasa stabil dengan cara frequent nursing & pumping..🙂

“..If your child is nursing, then remember that mom’s milk is “whole” milk – the more breastmilk your child gets, the less need to worry about your child getting additional fat from whole milk or other sources..”

Menurut sebuah fakta lagi yang saya baca, pemberian fresh cow’s milk yang berlebihan di dalam diet anak anda akan menyebabkan risiko kurangnya zat besi didalam badan kerana susu akan menghalang penyerapan zat besi ke dalam badan. Saya teringat ketika waktu pregnant dulu, saya selalu dinasihatkan agar tidak mengambil asid folic, ferrous fumarate bersama-sama dengan susu pada ketika itu (kerana saya memang antu susu).

“..It’s best to limit the amount of cow’s milk that your child receives to 2-3 cups (16-24 ounces) per day, since too much cow’s milk in a child’s diet can put him at risk for iron-deficiency anemia (because milk can interfere with the absorption of iron) and may decrease the child’s desire for other foods..”


[Sumber: Cow’s Milk?, Kellymom]

“..recent studies have demonstrated that iron status is significantly impaired when whole cow’s milk is introduced into the diet of 6-month-old infants…….Optimal nutrition of the infant involves selecting the appropriate milk source and eventually introducing infant solid foods

[Sumber: American Academy of Pediatrics Comittee on Nutrition: The use of whole cow’s milk in infacy]

“..Breastmilk contains much less iron than formulas, especially the iron enriched formulas. Actually, this seems to give the baby extra protection against infection, as many bacteria require iron in order to multiply. The iron in breastmilk is very well utilized by the baby (about 50% is absorbed), while being unavailable to bacteria, and the breastfed full term baby does not need any additional iron before about 6 months of age. However, introduction of iron containing foods should not be delayed much beyond 6 months of age..

[Sumber:Breastfeeding and other foods, written by Dr Jack Newmann]

Dalam ayat yang lebih simple, walaupun kandungan iron (zat besi) dalam breastmilk lebih rendah, berbanding FM, lebih2 lagi FM yang diperkaya dengan zat besi. Namun breastmilk adalah lebih bagus kerana hampir keseluruhan iron dalam breastmilk itu di-absorb kedalam badan dengan sempurna dan ini akan memberi perlindungan kepada bayi daripada jangkitan bakteria kerana bakteria memerlukan iron untuk membiak.

Menurut kellymom lagi, cow’s milk adalah just another sumber kalsium, protein, lemak, vitamin D dan lain2 lagi yang mana kita boleh dapati sumber2 nutrient itu didalam sumber-sumber makanan yang lain.

Sebagai contoh, perbandingan kandungan kalsium yang terdapat dalam breastmilk(human milk), infant formula dan whole cow’s milk:

Susu manusia, setiap purata 200-340 mg/liter atau 5-10oz kalsium, sebanyak 67% daripada kalsium itu diserapkan kedalam badan bayi.[Riordan & Auerbach 1999]

Manakala, whole milk mengandungi 291 mg/8 oz, or 36.4 mg/oz kalsium. Hanya 25-30% yang diserapkan kedalam badan.[Calcium Counseling Resources: Absorption/Utilization issues, from the National Dairy Cauncil](Sumber kellymom)

Sedikit fakta mengenai susu kambing:

Using goat’s milk before 6 months or regular use between 6 and 12 months is not recommended. Goat’s milk is no more appropriate to give baby than cow’s milk. If you need to supplement and breastmilk is not available, formulas are a more nutritionally complete product. Goat milk is much closer in composition to cow milk than human milk. Goat’s milk is high in sodium (like cow’s milk) and is very high in chloride and potassium, which makes the renal solute load too high for babies. This can cause gastrointestinal bleeding and can result in anemia and poor growth (these problems are usually undetected until months later). Goat milk is also deficient in folic acid, which can lead to megaloblastic anemia. Also, infants who are allergic to cow’s milk protein are often allergic to goat’s milk too.


[Sumber: Goat’s Milk, kellymom]

Sebagai kesimpulannya, dairy product bukanlah the ultimate sumber-sumber nutrient yang diperlukan oleh seseorang bayi dan kanak-kanak. There is no harm for not giving dairy milk kepada anak-anak kita, provided kita menyediakan pelbagai makanan seimbang yang mengandungi semua nutrient yang terdapat dalam dairy milk/product.

“..There are many people in many parts of the world who do not drink milk and still manage to get all the calcium, protein, fats, vitamin D, etc. that they need..”

Menurut fakta yang saya baca dikellymom, kita boleh mendapat sumber-sumber nutrient dari makanan-makanan lain (non-dairy sourse) seperti:

Sumber protein: Daging, ikan, peas & beans (chick peas, lentils, baked beans, etc.), tofu dan produk yang berasaskan soya yang lain, telur, peanut and other nut butters (jika tiada alergi).

Sumber lemak (fat): Termasuklah soya and safflower oils, flax seed and flax seed oil, walnuts, fish and fish oils, avocado. Adding fats to cooking and baking can work well, for example, stir fry in safflower oil or make mini-muffins with soy or rice milk, oil or butter, and eggs.

Sumber Kalsium: (copy paste dari kellymom)

  • breastmilk (studies have shown that breastfed babies get plenty of calcium, even if mom doesn’t eat dairy products)
  • dark greens: broccoli, spinach, collards, kale, turnips, bok choy, parsley, mustard, dandelion
  • tofu and other soy products
  • beans: chickpeas/garbanzo beans, navy beans, pinto beans,
  • nuts & seeds: sesame seeds, sunflower seeds, almonds, filberts/hazelnuts, cashews, nut butters, tahini, walnuts
  • sea vegetables: nori, kombu, wakame, agar-agar
  • grains: tapioca, quinoa, tortillas
  • seafood/fish: shrimp, salmon with bones, mackerel with bones, sardines with bones
  • herbs: borage, lamb’s quarter, wild lettuce, nettles, burdock, yellow dock
  • calcium-fortified orange juice
  • Total cereal (calcium fortified)
  • Gerber Graduate juices (calcium fortified)
  • Sunny Delight Calcium orange drink (calcium fortified)
  • Rice milk (calcium fortified)

———————————————————————————-

Above all the information yang saya baca, saya berpendapat adalah lebih baik jika saya meningkatkan dan berusaha untuk menjaga pengeluaran susu saya sahaja dengan kekerapan mengepam yang konsisten (if EP) selagi susu saya masih ada. Disamping saya harus mengamalkan cara hidup yang sihat dengan menjaga pemakanan saya dengan lebih teliti dan teratur serta membuat jadual harian untuk menguruskan urusan sehari-sehari dengan lebih teratur supaya saya tidak mudah stress.

Jika kesemuanya saya buat dan urusi dengan konsisten (mudah-mudah2 tiada penyakit malas) insyallah, saya mampu untuk membekalkan susu yang mencukupi untuk keperluan anak saya sehingga ke titisan yang terakhir, mudah-mudahan! (ayat nak bagi semangat untuk diri sendiri).

‘fresh milk’ azri-its so yummy!

1-year old azri, dah 11kg. Anak suke, ibu setuju!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: